Specifieke Lerarenopleiding (SLO) in Brussel - CVO Lethas

Wil je leraar worden? Een geweldig idee!

Het is een uiterst boeiende opleiding. Mét een hoge kans op werk, zeker in de grootstad!

Lethas biedt je een modulaire opleiding met een waaier aan trajecten aan voor de Specifieke Lerarenopleiding (SLO). Op twee jaar? Op anderhalf jaar? Overdag of 's avonds? Deels in afstandsonderwijs? Met een focus op vreemde talen? Of wil je Islam-leraar worden? Bij Lethas kan het allemaal!

Wie zich minstens halftijds werkt als leraar kan ook kiezen voor een ‘on-the-job opleiding’: het Lio-traject.

Hier vind je heel wat informatie over wat we jou allemaal kunnen bieden. Maar kom zeker ook eens op gesprek bij onze trajectbegeleiders. Zij kijken graag samen met jou voor de allerbeste oplossingen op jouw maat.

Hoe ziet het programma van de lerarenopleiding er uit?

Om te slagen in de opleiding moet je 10 modules met succes volgen:

Kortgezegd:

  • Welke actuele ontwikkelingen zijn er in het onderwijslandschap?
  • Hoe kan ik leerlingen goed leren adviseren in verband met hun onderwijsloopbaan?
  • Welke maatschappelijke ontwikkelingen hebben een impact op onderwijs?

Meer info:

In deze module van de lerarenopleiding krijg je de nodige bagage mee om

  • het onderwijslandschap te begrijpen leerlingen goed te kunnen oriënteren en adviseren i.f.v. hun onderwijsloopbaan
  • een (kritische) analyse te kunnen maken van actuele ontwikkelingen in het onderwijslandschap
  • met inzicht te kunnen deelnemen aan gesprekken over onderwijskundige thema's en het beleidsvormend proces
  • verbanden te kunnen leggen tussen maatschappelijke verwachtingen/tendensen en het onderwijs zoals het in Vlaanderen is georganiseerd
    De theorie wordt gekoppeld aan opdrachten, discussies en cases.

Kortgezegd:

  • Welke verwachtingen heeft men van leraren naast het lesgeven?
  • Welke deontologische aspecten zijn gekoppeld aan het beroep?
  • Hoe kan ik me goed informeren over mijn rechtspositie?

Meer info:

Als je leraar wordt, dan is in de meeste gevallen het lesgeven je kernopdracht. Maar daar blijft het niet bij. Er wordt van je verwacht deel te nemen aan het volledige schoolgebeuren. We nemen in deze module de verwachtingen t.o.v. beginnende leraren onder de loep.

Dit omhelst een aantal administratieve verplichtingen maar ook deelname aan de realisatie van het schoolgebeuren.

Daarnaast blijft de zorg voor leerlingen/cursisten in de brede zin van het woord de fundamentele taak van leerkrachten. Deze taak reikt verder dan informatieverstrekking en verantwoordelijkheid opnemen voor het gedrag van leerlingen. De leerkracht heeft ook als taak de emancipatie van de lerende te bevorderen. Maar als leerkracht heb je ook rechten. We geven je dan ook de nodige kapstokken mee om je te informeren met betrekking tot je rechtspositie.

We onderscheiden in deze module 4 grote blokken, verspreid over verschillende thema’s.

  • De leraar: beeldvorming en verwachtingen
  • De leraar en zijn school
  • De leraar en de zorg voor leerlingen/studenten/cursisten
  • De leraar en zijn rechtspositie

Kortgezegd:

  • Hoe communiceren met leerlingen?
  • Hoe samenwerken in een team?
  • Hoe samenwerken met ouders?

Meer info:

In de module “Communicatie en Overleg” ga je na aan welke voorwaarden het communicatieproces moet voldoen om op een efficiënte manier te communiceren en overleg te plegen. Communicatie is heel belangrijk voor leraars : het leraar-zijn draait helemaal rond communicatie. In deze module leer je communiceren met leerlingen, met de ouders van leerlingen, met de andere leraars en personeelsleden van de school, met opvoeders, met …

Bij deze communicatie komt heel wat meer kijken dan louter kennis of informatie doorgeven. De complexiteit van deze communicatie blijkt uit vragen als : Wat moet ik zeggen ? Welke informatie kan/mag ik
wel/niet meedelen ? Welke informatie ligt gevoelig ? Wie is mijn gesprekspartner ? Hoe ga ik mijn boodschap doorgeven ? Hoe ga ik het zeggen ? Hoe druk ik mij zo correct mogelijk uit ? Hoe kan ik mijn boodschap zo gericht mogelijk overbrengen ? Hoe onthouden mijn gesprekspartners het beste wat ik hen meedeel ? En hoe onthoud ik het beste wat anderen mij meedelen ? Komt mijn boodschap over zoals ik ze bedoeld had ? In hoeverre moet ik mij houden aan het schoolwerkplan, aan het begeleidingsplan, aan de schoolcultuur ? Wat is mijn rol in verschillende soorten gesprekken? Hoe kan ik met succes overleg plegen ? Kan ik slecht nieuws op een aanvaardbare manier doorgeven ? Hoe ga ik om met conflicten ? Hoe geef ik feedback en hoe reageer ik op feedback die ik krijg ?

Kortgezegd:

  • Hoe plaats ik het welbevinden van leerlingen centraal?
  • Hoe kan ik probleemgedrag voorkomen?
  • Hoe ga ik om met leerlingen in sociaal-emotionele probleemsituaties?

Meer info:

In deze module staat de leerling en zijn (socio-emotioneel) welbevinden centraal. Je krijgt kaders aangereikt met betrekking tot zorg en preventie. Deze kaders maken aan de hand van verschillende thema’s zoals rouwverwerking bij jongeren, verslavingsproblematiek, kansarmoede, faalangst, pesten, …

Kortgezegd:

  • Hoe leid ik een groep?
  • Hoe bouw ik een goed leer- en leefklimaat?
  • Hoe werk ik aan een efficiënt les- en dagverloop?

Meer info:

In deze module van de lerarenopleiding staat het inzicht in het leiden en begeleiden van groepen, individueel en in samenspraak met het schoolteam, centraal. Vanuit deze inzichten leer je werken aan een positief leef- en leerklimaat en een efficiënt les- en dagverloop.

De thema’s die binnen de module aan bod komen zijn:

  • Wat is management/groepsmanagement
  • De beginnende leerkracht
  • Kernkwadrant van Ofman
  • Grondhoudingen van de leerkracht
  • Groepsdynamica
  • Leiderschap
  • Klasmanagement
  • Agressie
  • Roos van Leary
  • Grensoverschrijdend gedrag
  • Non- verbale communicatie

Kortgezegd:

  • Heb ik inzicht verworven in psycho-pedagogische concepten?
  • Kan ik leer- en sociale situaties analyseren?
  • Kan ik omgaan met adolescenten?

Meer info:

In de module "psychopedagogische competentie" (PPC) denken we na over de leerling, (jezelf als) leerkracht en de verhouding hiertussen. Dit proberen we te doen vanuit verschillende benaderingen: we staan stil bij wat opvoeden en het vormen van leerlingen kan betekenen en wat hierbij (bedreigende) maatschappelijke tendensen zijn. We bekijken een aantal theorieën met betrekking tot de (identiteits)ontwikkeling bij (maatschappelijk kwetsbare) jongeren. We belichten en bevragen ook de tendens om kinderen te labelen met een stoornis en trachten hier een constructief antwoord op te formuleren. En we stellen ons vragen over de complexiteit van het leerproces en het belang van de figuur van de leerkracht hierbij.

Kortgezegd:

  • Welke didactische begrippen zijn er?
  • Hoe realiseer ik een krachtige leeromgeving?
  • Hoe verbind ik theorie in verband lesgeven met de praktijk?

Meer info:

In deze module staat de essentie van de algemene didactiek centraal. Welke bouwstenen komen er steeds kijken bij het lesgeven? Hoe veranderen deze bouwstenen afhankelijk van de visie die je hebt op lesgeven? Bij lesgeven hangt immers alles ‘aan elkaar’: wat je doet in de klas is verbonden met de groep die je voor je hebt, met wat je wil bereiken en hoe je dat gaat toetsen,… Je legt met andere woorden een stevig theoretisch fundament waarmee je verder praktisch aan de slag gaat in de verdere didactische modules.

Naast de essentie van de algemene didactiek kijk je ook creatief-onderzoekend naar de essentie van je eigen vak. Wat zijn de bouwstenen? Wat is de maatschappelijke relevantie van je vak? In hoeverre draagt je vak bij tot educatie voor duurzame ontwikkeling?

Kortgezegd:

  • Kleine oefenmomenten in verband met lesgeven.
  • Verdiepen van theoretische inzichten.
  • Kennismaking met de echte praktijk.

Meer info:

Binnen de module praktijkinitiatie vertaal je de didactische kaders naar je eigen vak. Je oefent in het ontwerpen en uitvoeren van lesmomenten. Je leert daarbij uit de reflectie op het eigen handelen en de feedback van medecursisten. Je verkent daartoe het onuitputtelijke aanbod (leermateriaal, media, leerplannen, bezoekerscentra, leermiddelen, aanbod van museumeducatie, internet,...) binnen je vakgebied. Je leert je oriënteren binnen het materiaal en leeractiviteiten te ontwikkelen, passend bij een beginsituatie. Je maakt ook kennis met vakdidactische visies binnen je vakgebied. Tenslotte ga je ook op observatiestage.

Kortgezegd:

  • Grondige oefenmomenten in verband met lesgeven
  • Verbreden van theoretische inzichten
  • Grondige kennismaking met de praktijk

Meer info:

In de module DC oefenlessen staat lesgeven centraal. Je gaat niet enkel lesgeven in je eigen klas maar ook in een stageschool. We bouwen verder op theorie uit eigen modules. Je krijgt een eigen pakket op maat en werkt een persoonlijke vakdidactische onderzoeksvraag uit.

Kortgezegd:

  • Zelf actief voor de klas gaan staan in verschillende onderwijscontexten.

Meer info:

In deze module van de lerarenopleiding komen alle geleerde competenties samen en toon je aan dat je ze voldoende beheerst. Je doet een inleefstage en een actieve stage uit in twee verschillende onderwijsvormen of –niveaus. Je persoonlijke onderzoeksvraag vormt de spil van je persoonlijke evolutie binnen je stage.

 

Elke module bevat theorie en praktijk. De module Didactische Competentie Stage bevat enkel praktijk.

De Specfieke Lerarenopleiding duurt 2 jaar in het standaardtraject maar kan ook verkort gevolgd worden.
Je kan op elk moment instappen in de opleiding. Er is bovendien een gedeelte in afstandsonderwijs mogelijk.

 

Voortraject

Anderstalige cursisten (en cursisten zonder secundair diploma) kunnen terecht in een voortraject:

  • Verbreden algemene kennis in verband met de Vlaamse cultuur.
  • Versterken van informatievaardigheden
  • Leren van onderzoeksvaardigheden

  • Na de opstapmodule taal heeft je taalvaardigheid een grote sprong genomen.
  • Je moet in staat zijn zonder noemenswaardige problemen wat (academische) taal betreft de cursussen van de SLO te volgen en de opdrachten en taken uit te voeren.

Welke trajecten zijn er allemaal?

 

De meeste studenten kiezen voor het standaardtraject. Dan werk je de opleiding af in twee jaar. Dit traject kan je zowel overdag als 's avonds volgen. Je kan ook altijd dag- en avondmodules combineren. Om te slagen in de opleiding moet je 10 modules met succes volgen.

Hieronder zie je hoe je traject er dan uitziet:

Modules Semester 1:

  • DC Algemeen
  • Leraar en verantwoordelijkheden
  • Groeps-management
  • Psycho-pedagogische competentie

Modules Semester 2:

  • DC Praktijk-initiatie
  • Onderwijs en maatschappij
  • Begeleiding
  • (Eventueel 2e semester voor psycho-pedagogische compententie)

Modules Semester 3:

  • DC Oefenlessen
  • Communicatie en overleg

Modules Semester 4:

  • DC Oefenstage

Wie zich minstens halftijds kan vrijmaken, kan de opleiding ook afwerken in anderhalf jaar. Sinds dit schooljaar is dit traject mogelijk in dag- en avondmodules. Om te slagen in de opleiding moet je 10 modules met succes volgen. Het laatste semester heb je dan enkel nog de stage-module af te werken.

Hieronder zie je hoe je traject er dan uitziet:

Modules Semester 1:

  • DC Algemeen
  • Leraar en verantwoordelijkheden
  • Groeps-management
  • Psycho-pedagogische competentie
  • DC Praktijk-initiatie

Modules Semester 2:

  • Onderwijs en maatschappij
  • Begeleiding
  • DC Oefenlessen
  • Communicatie en overleg
  • (Eventueel 2e semester voor psycho-pedagogische compententie)

Modules Semester 3:

  • DC Oefenstage

Wie zich minstens halftijds werkt als leraar kan ook kiezen voor een ‘on-the-job opleiding’: het Lio-traject.

Hieronder zie je hoe je traject er dan uit ziet. Je kan elk semester instappen in het LIO-traject. Je kan de opleiding ook spreiden over langere periode

Modules Semester 1:

  • DC Algemeen
  • Leraar en verantwoordelijkheden
  • Groeps-management
  • Psycho-pedagogische competentie

Modules Semester 2:

  • LIO Praktijk-initiatie
  • LIO Oefenlessen
  • Onderwijs en maatschappij
  • Begeleiding
  • (Eventueel 2e semester voor psycho-pedagogische compententie)

Modules Semester 3:

  • LIO Communicatie en overleg
  • LIO Oefenstage

Lees meer over het LIO traject

Interesse? Vraag een afspraak met de LIO-coördinator Hilde Vanderhaegen

Vraag afspraak

  • Wil je de opleiding spreiden over een langere periode?
  • Wil je een combinatie maken van de voorgestelde trajecten?
  • Wil je tussentijds instappen in de opleiding?
  • Kan je de opleiding verkorten omdat je reeds een aantal leraarscompetenties hebt verworven?

Maak een afspraak, kom langs, en we kijken met jou naar een oplossing op maat!

Vraag afspraak

Het voortraject is bedoeld voor cursisten die niet over een diploma secundair onderwijs beschikken. Of voor cursisten die een anderstalige achtergrond hebben.

Het voortraject duurt één semester en verhoogt de kansen tot slagen in de opleiding aanzienlijk.

Het bestaat uit twee modules:

  • In de module "Opstap Algemene vorming" verbreed je je algemene kennis in verband met de Vlaamse cultuur. Je versterkt je informatie-verwerkingsvaardigheden. We leren je een aantal onderzoeksvaardigheden waarmee je verder in de opleiding aan de slag moet. Zo start je met een grotere weerbaarheid aan de opleiding.
  • De module "Opstap Taal" geeft je taalvaardigheid een sprong voorwaarts. Je zal in staat zijn zonder noemenswaardige problemen wat taal betreft de cursussen van de specifieke lerarenopleiding te volgen en de opdrachten en taken uit te voeren. Daarbij kan het wel nog nodig zijn om occasioneel of systematisch een beroep te doen op de taalondersteuning.

Om de job, het gezin, ... goed te kunnen combineren met de opleiding organiseren wij heel wat avondmodules met een gedeelte afstandsonderwijs.
Dit betekent dat we een combinatie maken van klassieke lessen maar je ook van thuis uit heel wat zelfstandig kan doornemen, oefeningen maken, online feedback krijgt, ...

Hiervoor zetten we ons leerplatform Smartschool in.

Volgende avondmodules worden gedeeltelijk georganiseerd in afstandsonderwijs:

  • DC Algemeen
  • Leraar en verantwoordelijkheden
  • DC Praktijkinitiatie
  • DC Oefenlessen
  • Communicatie en overleg

Wil je leraar vreemde talen worden? Binnen de Specifieke Lerarenopleiding kan je in de module DC Oefenlessen je vakdidactische vaardigheden ontwikkelen, verdiepen en verrijken.

Ook voor mensen die reeds een lerarendiploma hebben behaald en zich in de vreemdetalendidactiek verdiepen, is deze module een verrijking.

Lethas is een CVO met 10.000 NT2 en vreemde-taal cursisten per jaar.

In deze module spreken de lectoren vanuit de praktijk.

Bovendien heb je binnen ons centrum een waaier aan oefen- en stagemogelijkheden met anderstaligen en kun je rekenen op de ondersteuning van een dynamisch lerarenteam.
Handig is dat je dit alles aangeboden krijgt op dezelfde plaats, binnen hetzelfde gebouw.

Naast oefenmogelijkheden komen heel wat workshops met gastsprekers aan bod.

Enkele voorbeelden:

  • leerstrategieën
  • drama in de klas
  • evalueren
  • werken aan verstaanbaarheid en uitspraak
  • differentiëren
  • grammatica

Wie als leraar Islam aan de slag wil, kan bij ons terecht voor zijn Specifieke lerarenopleiding.

Naast een algemene opleiding voorzien we vakdidactische begeleiding Islamitische godsdienst binnen de modules DC Oefenlessen en DC Stage.

De Executieve van de moslims erkent slechts drie centra voor volwassenenonderwijs, waaronder CVO Lethas Brussel, waar men kan afstuderen in de Specifieke Lerarenopleiding voor islamleraren.

Wens je islamleraar te worden? Neem gerust contact op voor meer informatie via de trajectbegeleiders.

Vraag afspraak

 

 

 

Waar heb ik les?

Campus Rouppe
Rouppeplein 16
1000 Brussel

Wanneer start de opleiding ?

In september 2017 en februari 2018.

Wanneer heb ik les?

Je vindt de gedetailleerde lessenroosters hier.

Uurroosters

Vraag gerust begeleiding bij het opstellen van een voor jou passend traject.

 

Wat kost de opleiding Specifieke Lerarenopleiding ?

Je betaalt per module waarvoor je je inschrijft. Het maximale inschrijvingsgeld bedraagt 300 € per semester (vermeerderd met 10€ vaste kost per ingeschreven module)

 

ModuleInschrijvingVaste kosten
DC Algemeen120 €10 €
Leraar en verantwoordelijkheden60 €10 €
Groepsmanagement60 €10 €
Psycho-pedagogische Competentie120 €10 €
DC Praktijkinitiatie180 €10 €
Onderwijs en maatschappij60 €10 €
Begeleiding60 €10 €
DC Oefenlessen180 €10 €
DC Oefenlessen gastles25 €10 €
Communicatie en overleg120 €10 €
DC Stage120 €10 €
Opstap Algemene vorming120 €10 €
Opstap Taalvaardigheid180 €10 €

 

  • De vaste kosten dekken de kosten voor het leerplatform, extra kopies, evt. gastsprekers.
  • Prijzen behoudens decretale wijzigingen.

Troeven van de Specifieke Lerarenopleiding (SLO) op Lethas

✪ De opleiding komt in aanmerking voor betaald educatief verlof
✪ Voortraject voor anderstaligen
✪ Voortraject voor personen zonder diploma secundair onderwijs
✪ Wie werkzoekende is kan genieten van Actiris- of VDAB- voordelen
✪ Andere legale kortingen: OCMW, mutualiteit, …
✪ Steeds mogelijkheid tot instappen
✪ Module afstandsleren
✪ Brussels accentje – Word leraar in de grootstad. Zie ook de website Les geven in Brussel

 

De belangrijke troeven van Lethas in het algemeen:

✪ Bij ons ben je geen nummer
✪ Bereikbaarheid
✪ Ervaren enthousiast team
✪ Dag- en avondaanbod
✪ Flexibele trajecten
✪ Steeds mogelijkheid tot instappen
✪ Digitale schoolborden en leerplatformen
✪ Wie moeite heeft met de Nederlandse taal kan extra taalondersteuning krijgen

Lees meer over de Lethas troeven

 

Veelgestelde vragen:

Of je werk zal hebben na de opleiding kunnen we niet garanderen. Toch zetten we hier graag enkele feiten op een rijtje

  • Er wordt een lerarentekort voorspeld
  • In Brussel is leraar ook een knelpuntenberoep

De kans op een effectieve job als leerkracht is dus meer dan behoorlijk.


Als je nog bezig bent met je Specifieke Lerarenopleiding kan je reeds starten in het onderwijs. Heel wat studenten werken dan ook reeds als leraar bij afstuderen.

Zonder lerarenopleiding als leraar werken heeft een aantal nadelen:
-Beperkter loon
-Je komt niet in aanmerking voor een aanstelling van doorlopende duur of vaste benoeming.

Na je start in het onderwijs krijg je een beperkte tijd om je lerarendiploma te behalen.
Hoe alles concreet in zijn werk gaan leer je in de eerste fase van de opleiding (module leraar en verantwoordelijkheden).


We vertrekken vanuit het principe dat iedereen een kans moet krijgen om bij te studeren en een diploma te behalen, ongeacht nationaliteit of afkomst. Deze opleiding staat dan ook open voor iedereen met een diploma secundair uit het TSO, BSO of hoger onderwijs die van deze kans gebruik wil maken.

Kom gerust langs voor trajectbegeleiding om samen te bekijken of leraar worden voor jou een goede optie is.


Dat kan. Meer informatie over de procedure om een vrijstelling aan te vragen, vind je hier:

Vrijstelling(en) aanvragen

 

 

 

Je kan je steeds inschrijven op ons secretariaat: 

Rouppeplein 16, 1000 Brussel (1 ste verdieping (lokaal 114))

openingsuren:

Op 3 - 4 juli van 09.00u tot 12.00u en van 13.00u tot 16.00u.

Vanaf 24 augustus gelden de normale openingsuren:

  • maandag: 9u45-13u & 14-17u45
  • dinsdag: 9u45-13u & 14-17u45
  • woensdag: gesloten
  • donderdag: 9u45-13u & 14-17u45
  • vrijdag: 9u45-13u & 14-16u30

 

Wat breng ik mee bij inschrijving?

  • Kopie van hoogst behaalde diploma & identiteitskaart
  • Indien van toepassing:
    • Opleidingscheques (zie www.vdab.be/opleidingscheques)
    • (Gelijkwaardigheid van) je hoogst behaalde diploma of diploma secundair onderwijs
    • Attest voor vrijstelling van betaling inschrijvingsgeld
      • Je woont in Brussel:  ben je werkloos en ingeschreven bij Actiris? Heb je recht op een uitkering of ben je in een wachttijd? Breng dan een recent inschrijvingsbewijs mee. Wij doen voor jou een aanvraag tot vrijstelling van betaling inschrijvingsgeld.
      • Je woont buiten Brussel: ben je werkloos en ingeschreven bij VDAB? Heb je recht op een uitkering of ben je in een wachttijd? Breng het formulier “aanvraag van een vrijstelling van het inschrijvingsgeld in het volwassenenonderwijs” mee. Aan de hand van je formulier blijkt of je recht hebt op een vrijstelling van betaling inschrijvingsgeld.
    • Attest andere betalingsvoordelen: mutualiteit, ocmw, ….

(Let wel attesten mogen max. 1 maand oud zijn op moment van inschrijving)

 

Afspraak maken:

Om een afspraak te maken, kan je ons bereiken op:

 anita.vanrillaer@cvolethas.be

02 546 22 63

 

Of stuur ons een berichtje. Dan contacteren wij jou!

Naam:*
E-mail:*
Telefoonnr:
Onderwerp:*
Boodschap:*

* Verplicht in te vullen